dimecres, 30 de setembre de 2009

Expressions idiosincràtiques (III): "error greu".

Aquesta és la frase que acostumo a pronunciar quan he fet una cagada de les importants, o considero que algú l'ha feta, o potser fins i tot quan les coses van maldades. "Error greu" és un mètode gràfic i breu de descriure aquest moment en que les coses no s'han fet bé i això pot comportar conseqüències. El context real modula i relativitza la força de l'expressió. Per exemple, "error greu" pot pronunciar-se tan en errar una jugada d'escacs, com quan en l'elaboració d'un pastís s'hi posa sal en comptes de sucre i es percep tot just feta la destrossa. Admet la variació "error gravíssim" que denota sens dubte un increment en la gravetat de la situació. A vegades aquest segon element esdevé reforçant del primer: (cau un plat a terra per un cop involuntari) Error greu! Error gravíssim!

El seu origen es troba en les partides de Subbuteo (futbol de taula a base de ninotets en unes peanes) amb els amics, quan no aconseguia tocar la pilota amb el jugador i, entre d'altres, deixava una posició franca de xut a l'adversari.


16 comentaris:

Joana ha dit...

Tots fem cagades de les grans alguna vegada i no passa res. La meua expressió idiosincràtica és "l'he estacada fins al coll". He viscut moltes situacions que m'han fet pronunciar aquesta expressió i mai no escarmente. "Que hi anem a fer?", una altra expressió ideosincràtica acompanyada del inevitable fet d'alçar el muscles.
No sé si aquesta entrada guarda alguna relació amb un casual fet que ha passar avuí, pero si és així, no passa res, el que està fet ja s'ha fet. Quasi que amb aquest comentari, ja tinc per a una altra entradeta al meu blog, eh?, Crec que "me'n estic passant quatre pobles", una altra frase feta a la meua zona, je,je
Una abraçada molt gran i mil perdons, la culpa és meua.
M'encanta el teu blog!

Xitus ha dit...

Segurament el subconsicent m'ha traït però en principi no guardava cap relació, tampoc té més importància. :)

L'he estacada fins al coll no l'havia sentida mai jeje. Ha de ser divertit veure'ns pronunciar aquestes expressions.

He actualitzat el blog de psico. La noia ha tornat a seure en un banc de qualsevol parc i pensar una mica.

A mi tb m'agrada el teu, ja ho saps. Has estat un bon descobriment!

Petonets forts!

El peletero ha dit...

Així doncs, estimat Aleix, jo l’hauria de dir constanment perque sempre tinc la sensació de que tot va malament, i que, a més, tot anirá encara més malament, tant, que arribará un punt en que ja no exclamarem “error greu”, com quan l’ordinador peta del tot i ja no surt ni tant sols la pantalleta avisant-te d’algun error.

Pantalla negra, silenci abisal i cara de: “noi, la película s’ha acabat i no he entès res”.

Una abraçada.

Xitus ha dit...

Osti peletero, ara m'has recordat aquell tall de l'APM en que un soci del barça diu "De moment tot va malament". Espero que l'expressió passi a error lleu per després només usar-se en situacions més "divertides".

Una forta abraçada i te visito aviat, virtualment i real. :)

Nymnia ha dit...

Doncs sí, quants errors que fem dia dia, i de tant en tant, patapam, un "error greu". I bé, per alguna cosa som humans, i errar és de savis... Això sí, només son savis de veritat els que després saben aprendre de les coses, de les bones, i sobretot, dels seus errors. Els dels altres també ens ensenyen molt, això si, però primer, també hem de saber veure en un mateix!
Xitus, et fitxo com a amic del món, que feia temps que ho volia fer! Un petó!

XeXu ha dit...

Està bé aquesta. Jo la faria servir més aviat com a part d'una frase, però com a partícula independent està molt bé.

cuc de terra ha dit...

saps? m'encanta la paraula GRAVISSIM!!!!!!!!!

maria ha dit...

Sempre cometem errors.El mal seria no fer ni un i ser tan perfectes.
El millor és anar aprenent de cadascún d'ells.
Espero que continuïs aprenent de la teva frase d'errors.

Xitus ha dit...

Ei, completament d'acord. He trobat molt divertit veure en paraules teves l'expressió meva, de tant en tant un error greu (jejeje), bé, és veritat, ja ho té la vida...I evidentment, n'hem d'aprendre. Si no no serveix de res.
Merci per fitxar-me :) Ara feia temps que no ens comentavem. Ens seguim investigant. Un petó!

Merci XeXu! Sí, jo crec que si hi ha alguna gràcia recau en que s'usa aïllada i de cop i volta.

kuk! Això és gravíssim eh , que diu el nuñez del crackòvia jejeje no t'agradarà d'aquí?

Maria, com sempre el teu comentari ben concís i encertat :) Exacte, no fer-ne cap serien vòmits importants. No tindriem oportunitat d'aprendre.
Un petonet ben fort!!

moonlight ha dit...

si l'error el comets per haver-te arriscat i la cosa no ha anat com volies, crec que és menys greu...

Xitus ha dit...

Moonlight,
et pots arriscar un dia (o nit), o estar-te arriscant durant una dècada, i la cosa no acabar anant com un vol. Estic d'acord amb tu. Si actues en base als teus principis i després no va bé, és més lleu. A vegades passen fets anecdòtics i no ho podem controlar tot...
Un petó!

Núr ha dit...

hehehe! Jo tiro més pel «merda», «cagumlaputa» i d'altres expressions més comunes i menys originals! ;)

Xitus ha dit...

Núr!!
Les expressions que comentes tb les uso, tb! I no només aquestes, sinó un ampli reguitzell!! Però en determinats moments em dona per l'error greu. :)

instints ha dit...

Em sembla que jo en tinc unes quantes, i la primera d'elles és "òstia puta", la segona del rànquing és "me cagun déu" i la tercera "és que sóc gilipolles". Està bé no?

aigua_clara_ ha dit...

I quan estàs enfadat, també dius "error greu"?

Perquè a mi se m'acuden altres expressions més grolleres però prou més comunes xD

D'altra banda, em sona tan correcte la teva expressió... Tractaré d'afegir-la al meu vocabulari ;)

Xitus ha dit...

jejejeje instints!! Sí, a mi també m'haurien de passar una pastilla de sabó per la boca a vegades... ;)

Aigua_clara! Doncs és una molt bona pregunta. Crec que "Error greu" dóna més per quan estàs distès...Quan em cabrejo em surt una part més visceral-passional i no tan analítica-racional jejejejeje!!

 
ir arriba